KEPUTUSAN PAJSK & SEGAK 2018
Tahun 6 2018
Tahun 5 2018
Tahun 4 2018
KEPUTUSAN PAJSK & SEGAK 2017
![]() |
PAJSK TAHUN 6 |
![]() |
PAJSK TAHUN 4 |
![]() |
PAJSK TAHUN 5 |
SEGAK TAHUN 4 |
SEGAK TAHUN 5 |
SEGAK TAHUN 6 |

RASIONAL
Pentaksiran kegiatan kokurikulum yang dibuat oleh sekolah didapati berbeza-beza antara satu sama lain. Keadaan ini menjelaskan wujudnya unsur-unsur ketiksamarataan dalam pemberian markah kepada murid. Kemungkinan ada murid memperoleh markah yang berbeza walaupun pencapaian dalam kegiatan kokurikulum adalah sama. Melalui pendekatan ini, penggunaan borang dan cara pentaksiran yang standard membolehkan unsur-unsur ketidakadilan dalam pemberian markah boleh dihindari.
OBJEKTIF
- Menyediakan satu kaedah pentaksiran aktiviti kokurikulum yang standard dan boleh diterima pakai oleh semua sekolah.
- Merupakan satu daripada empat komponen Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
- Membantu Bahagian Sekolah Berasrama Penuh dan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dalam membuat penilaian kemasukan murid-murid ke institusi tersebut.
- Menggalak dan meningkatkan penglibatan yang menyeluruh dalam kalangan murid.
KAEDAH PENILAIAN
Bagi menentukan murid sentiasa cergas dan bergiat aktif dalam kegiatan kokurikulum, penilaian kokurikulum dilakukan pada setiap tahun mulai Tahun Empat (4) hingga Tahun Enam (6) bagi tenpoh persekolahn di Sekolah rendaj. Keputusan Pentaksiran akan dipersembahkan dalam bentuk Prestasi Tahun Semasa (Grade Point Average) dan Himpunan Prestasi sepanjang tempoh perskolahan (Cumulative Grade Point Average). Tempoh Pentaksiran setiap tahun bermula daripada 1 Januari hingga 31 Disember.
AUTOMASI PENGIRAAN MARKAH PAJSK
PANDUAN
PEMARKAHAN
0 comments:
Post a Comment