Tuesday 10 February 2015

PROG IKHTIAR HIDUP: MASAKAN RIMBA DAN “WATER CONFIDENT”

Pada 10 Februari 2015, Pasukan Tunas Kadet Remaja Sekolah SK Lubok Teras telah mengadakan aktiviti luar di Sungai Nerus, Kampung Bukit Aman. Aktiviti ini bertujuan melatih kadet dalam beberapa perkara, iaitu:

· Menghidupkan api untuk menyediakan masakan
· Memasak ayam dengan cara yang betul tanpa menggunakan sebarang peralatan beli
· Memupuk semangat cintakan alam dan menjaga kebersihan alam sekitar.
· Menanamkan sifat yakin diri apabila berada di dalam air
· Langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil apabila berada di dalam air.

Kadet-kadet SKLT telah dibahagikan kepada 7 platun yang diketuai oleh seorang Lans Koperal bagi setiap platun. Untuk tugasan yang pertama, setiap platun dikehendaki menghidupkan api dan menyediakan bara api untuk masakan. Untuk tugasan yang kedua pula, setiap platun dikehendaki menyediakan sejenis masakan ayam panggang dan menunjukkan cara-cara memasak ayam dengan betul tanpa menggunakan sebarang peralatan beli. AKtiviti ini telah dibantu oleh semua guru SK Lubok Teras termasuklah Tuan Guru Besar sendiri. Murid-murid diajar dan didedahkan dengan pelbagai cara masakan yang betul dengan hanya menggunakan buluh dan bahan-bahan sekeliling.

Aktiviti seterusnya adalah aktiviti membina keyakinan di dalam air. Untuk aktiviti ini, pihak sekolah telah meminjam sejumlah 42 jaket keselamatan (life-jacket) dari SK Bukit Mundok. Aktiviti ini melibatkan murid masuk ke dalam air sungai bersama life-jacket mereka dan dikehendaki terapung secara berbaring. Kadet juga didedahkan dengan tatacara betul pemakaian life-jacket serta langkah-langkah keselamatan dalam air. Taklimat keselamatan ini telah diberi oleh En Mohd Nadzri@Sam bin Dagang.  Turut diadakan majlis penyampaian hadiah ole Tuan Guru Besar kepada murid-murid SKLT yang telah berjaya mengharumkan nama sekolah dalam sukan Bola Baling serta perkhemahan daerah.

Keseluruhannya, aktiviti kali ini telah berjaya mencapai matlamat serta menarik minat murid untuk lebih aktif dalam badan beruniform.













0 comments:

Post a Comment